Dinsdag 13-9-2016 dag 7 - Reisverslag uit Chivay, Peru van Jos Mieke Wally en Lea Peru reis - WaarBenJij.nu Dinsdag 13-9-2016 dag 7 - Reisverslag uit Chivay, Peru van Jos Mieke Wally en Lea Peru reis - WaarBenJij.nu

Dinsdag 13-9-2016 dag 7

Door: Lea

Blijf op de hoogte en volg Jos Mieke Wally en Lea

16 September 2016 | Peru, Chivay

Deze dag begint met een zwart randje……..
Na het uitgebreide ontbijt vertrekken we om 8.15 uur, de gids is stipt op tijd maar is volgens mij met zijn verkeerde been uit bed gestapt, de chauffeur daar tegen is de vrolijkheid zelf, heel attent spreekt geen woord Engels maar begrijpt alles prima!!
Nadat de koffers zijn ingeladen duurt het wel een tijd voordat we uit de zeer drukke ochtendspits uit Arequipa zijn, we rijden door zeer mooie, maar ook zeer arme wijken en ook hier is de schade van de aardbeving nog altijd zichtbaar.
Van de gids horen we dat er zeker iedere 100 jaar een grote beving is, deze was in 2007 en heeft veel vernietigd. Onze toer, met zijn vieren in een 10 persoonsbus, dus echt luxe, gaat vandaag naar Chivay, een zeer oude en nog primitieve stad/dorp waar geen moderne verzieningen zijn, dus ook geen wifi, juist vandaag komt dat heel slecht uit.
We hebben een prachtig uitzicht op de Miste ( berg ) rijden door het Nationaal reservaat van Pampa Anahuas en zien heel veel Lama’s, Vicunas en Alpaca’s.
De grote rotspartijen wat afgewisseld worden met groene vlaktes zorgen voor een spectaculair uitzicht tijdens de hele reis. We rijden door tot het hoogste punt van onze reis 4920 mtr als we uitstappen bemerken we dat we, ondanks het vele drinken ( water hoor ) iets duizelig zijn.
We volgen de raad van de gids op, lopen heel langzaam, doen alles SLOW, waar Wallos zowieso geen moeite mee heeft en overleven het allemaal.
Van de bus voor ons ligt al een jonge dame op de grond, ze dragen haar terug naar de bus, nu maar hopen dat ze kan blijven liggen in de overvolle bus.
Wij zijn op zo’n moment weer eens trots op ons zelf!!!
Boven op het hoogste punt staan ze dan…. De geweldig uitgedoste mensen met plaatjes van kinderen, gezichten als poppen, wat geweldige foto momenten opleveren.
We kopen, helaas voor hun, niets maar geven altijd enkele SOLLES waar men ook heel blij mee is.
Ook zien we nog een werkende vulkaan en vervolgen onze weg naar beneden waar we uitzicht hebben op de kleurrijke Colca vallei.
Onderweg wordt op aanraden van de gids een triple thee gedronken, heet water met zowel munt als coca en nog iets van bladeren, lekker is anders maar het zou goed helpen tegen de hoogte die nog altijd merkbaar is.
We komen in het dorpje Chivay aan, stoppen ervoor ( dit is echt autovrij ) en lopen door dit kleine dorpje. Weer heel veel straat verkoop een zeer mooie kerk waar Mieke en ik een kaarsje gaan branden en een moment voor ons zelf nemen….
Buiten is men van alles aan het opbouwen, we horen dat er vanavond een feest is met groot vuurwerk.
De chauffeur staat ons op het einde van het dorp op te wachten, wat een luxe toch.
We vervolgen onze weg en komen bij ons geweldige hotel aan, in de middel of now wehr staat het complete onderkomen La Casa de Mamayacchi, super mooi.
In z’n klein “dorpje “ Coporaque genoemd waar 800 mensen wonen, zonder winkels, restaurants en dan zoiets.
We begrijpen dat de mensen er heel blij mee zijn, de plaatselijke bevolking werkt in het Hotel, er is volgens zeggen geen kok, maar een MAMA van het dorp de baas in de keuken.
Krijgen een voortreffelijke lunch voorgeschoteld, maken een wandeling door het kleine onderkomen en het is al weer donker.
Praten de dag wat na, drinken veel water!!! en gaan vervolgens weer aan tafel, wat weer zo voortreffelijk is.
De gids komt bij ons zitten en vraagt of het goed is morgen tegen 8.30 uur te vertrekken, volgens hem prima op tijd.
We weten echter van Fred en Nelleke dat je echt vroeg moet vertrekken wil je het hele
“ schouwspel “ van de vogels zien en natuurlijk……. vast zetten.
Dus….. ook voor de gids wordt het morgen vroeg opstaan.
Inmiddels is het 20.30 uur afspraak 6.00 uur ontbijt 6.30 uur op weg om de Condors uit hun nesten te zien komen, TJA voor mooie momenten moet je iets over hebben, ook een gids.

• 16 September 2016 - 17:35

Fred En Nel:

Ooooow wat is dit vreselijk leuk om te lezen!! Alles komt weer boven (het goede dan he haha) Geniet en laat alles op je afkomen!! Liefs van ons xxxxx