Zondag 18-9-2016 - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Jos Mieke Wally en Lea Peru reis - WaarBenJij.nu Zondag 18-9-2016 - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Jos Mieke Wally en Lea Peru reis - WaarBenJij.nu

Zondag 18-9-2016

Blijf op de hoogte en volg Jos Mieke Wally en Lea

20 September 2016 | Peru, Cuzco

Vanmorgen alles rapido rapido, dat zijn we niet meer gewend 6.00 uur ontbijt, rapido want we moeten nog wat regelen.
Gisteren terug gekomen van de eilanden, de kamers bleven van ons maar Wallos miste zijn sombrero en Mieke haar kleine rugzak met inhoud, stress, stress want daar zit haar leesbril in. We moeten FF wachten op Carlos, die goed Engels spreekt.
Ondertussen rekenen we af en rararara na tekst en uitleg komt en de tas van Mieke ( gelukkig ) en de Sombrero tevoorschijn ???
Rapido daar is ons vervoer naar het busstation al, helaas kan Carlos niet mee, een jonge buschauffeuse zal ons de weg wijzen, rapido, tax betalen en dan een geren naar de bus, want de jongedame heeft haast, we zijn 15 min te vroeg, gelukkig, kunnen daardoor nog snel water kopen.
Het is een groot busstation waar alle bussen uit Puno vertrekken we rijden de berg op en zien de grote, maar zeker geen mooi stad, Puno.
We starten onze nieuwe trip 388 km, naar de mooie stad Cusco
Zoals gewoonlijk heeft KRAS weer gezorgd voor prima plekken, bovenin en dan de voorste plaatsen, mooier kunnen we niet zitten.
Weer een zeer gemêleerd gezelschap, een hostess en de gids Eilder die wel heel graag praat, amigos en …. Remember my friends….. wordt ws wel honderden keren genoemd.
We rijden een stuk dezelfde weg als heengaande naar Puno, dan komen we bij een het plaatsje Pucara waar we een museum, kathedraal en een oude inca tempel kunnen bezichtigen, we zitten inmiddels weer op 3900 mtr en gaan nog meer stijgen, dus water drinken blijft belangrijk. We stoppen op het hoogste punt op 3900 mt. La Raya, met jullie raden het al, verkoopsters met lama’s voor de SOLLES te ontvangen.
De stop om te eten komt goed op tijd, we hebben allemaal al honger. Ook tijd voor de Banjos, pausos en poepos!!!!
Als we doorrijden genieten we van een prachtig landschap met afwisselende aan hun bouwstijl te zien, arme en rijkere dorpen.
De volgende stop is bij een oude Inca stad Raqchi, met een strak blauwe hemel, afwisselend met witte wolken partijen zorgt dit keer wel voor een heel bijzonder plaatje.
Ook een mooie kerk, mooier van buiten dan van binnen, voor ons kaarsje…….
De volgende stop is bij Andahuaylillas, daar zou de mooiste kerk van Peru staan, we stoppen en inderdaad wat een mooie kerk, maar er mag niet gefotografeerd worden, bij de entree prijs zat wel een C.D. met foto’s.
Na heel lang zoeken vind ik een kaars te koop, en ook in deze geweldige kerk brand nu een kaarsje van mij.
We begonnen deze dag en dachten Pffff… weer zo’n lange rit, maar wat was het prachtig, ook weer iets wat er bij hoorde en we zeker niet wilde missen.
De landschappen, de dorpen, de kleurrijke mensen, kraampjes, versierde huizen, auto’s en zelfs de begraafplaatsen.
Op het laatst staan we notabene in de file, net voor Cusco.
We komen in de stad en worden ongelooglijk voor de deur afgezet, ienie minie straatjes, ondanks dat zien we weinig deuken in de auto’s.
De gids die ons gehaald heeft geeft uitleg over de komende dagen, maar wat een verschil met de andere hotels, rapido, rapido 10 telefoontjes tussen door en hij moet weer snel weg, dit geeft ook niet want wij willen snel naar onze kamers.
Mieke voelt zich helaas niet goed, pakt paracetamol en gaat op bed liggen, hopelijk morgen iets beter….
Wij gaan met z’n drietjes eten, Restaurant Bagdad…. Teveel om op te schrijven zo hebben we gelachen. Nu Europese prijzen ( zijn we niet meer gewend ha ha )
De pizza na mijn soep, kreeg ik niet meer op, de bediening vroeg gelijk “BOX ?” en ja hoor Pizza in de doos, buiten kan ik er wel iemand gelukkig meemaken, de eerste tandeloze dakloze was er heel erg blij mee!
Gaan op tijd terug naar het Hotel en hebben morgen een “vrije “dag.